طراحی هویت بصری

طراحی هویت بصری

شامل تمام مواردی میشود که مخاطب با حس بینایی آن را شناسایی میکند ، مانند ” لوگو ، رنگ سازمانی ، ست اداری ، پترن و…” بنابراین میدانیم که طراحی هویت بصری ، لوگو و برند کاملا با یکدیگر متفاوت اند اما هریک در تکامل دیگری موثر است. به عنوان مثال ، رنگی (رنگ سازمانی) که برای لوگو استفاده میکنیم ، تکمیل کننده ی بخشی از ماموریتی ست که “لوگو” در نمایش هویت بصری به عهده دارد.

میتوان گفت که تمام این عناصر ، تکه های یک پازل هستند و باید در جای درست قرار بگیرند. البته این پازل یک پازل با تکه های تعریف شده و منظم نیست که فقط نیازمند چیدمان درست باشد . در طراحی عناصر هویت بصری که شامل ( لوگو ، ست اداری ، رنگ سازمانی و…) میشود گاهی باید از بین المان های نا مرتبط و قطعات نامنظم به بهترین ساختار ممکن رسید.

 رنگ بندی در طراحی هویت بصری :

رنگ سازمانی بزرگترین بخشی از طراحی هویت بصری را در برمیگیرد و انتخاب دقیق و صحیح آن بسیار مهمتر از طراحی لوگو خواهد بود. این تفسیر از اهمیت لوگو و طراحی آن کم نمیکند ، اما رنگ سازمانی در هویت بصری بسیار بسیار حائز اهمیت است . شاید با تغییر لوگو در آینده بازهم بتوانید به جایگاه خود باز گردید اما تغییر رنگ سازمانی هرگز توصیه نمیشود. دلایل قابل توجهی در اینباره وجود دارد.

1- مهمترین عنصری که مخاطب در نگاه اول (ناخودآگاه) به آن توجه می کند رنگ بندی است.

2- بخش بسیار وسیعی از هویت بصری را در برمیگیرد که شامل رنگ بندی لوگو ، ست اداری ، تبلیغات محیطی و اینترنتی ، فرم اداری و … خواهد بود.

3- رنگ بندی مهمترین عنصری ست که مخاطب حتی بدون دیدن لوگو میتواند به سرعت برند شما را با آن بیاد بیاورد.

4-پراکندگی رنگ بندی در طراحی هویت بصری یک نقص بزرگ محسوب میشود ، رنگ بندی باید مرتبط و دایره ی آن حتی المکان محدود به یک یا دو رنگ باشد .

نکته : در برخی موارد با استفاده از تعدد رنگ بندی میتوان یک مفهوم را منتقل کرد . به عنوان مثال رنگ بندی استفاده شده در لوگوی eBay سعی در انتقال یک مفهوم مرتبط با کسب و کارش دارد. به هرحال تعدد رنگ بندی در طراحی هویت بصری هرگز توصیه نمیشود مگر در مواردی که استفاده از رنگهای متعدد ، بهترین گزینه برای انتقال یک مفهوم باشد.

طراحی اوراق اداری نیز یک بخش مهم در هویت بصری ست. معمولا مکاتبات رسمی بین شرکت ها و سازمان ها با این اوراق انجام میشود . در واقع یک زبان دیداری در تعاملات است که میتواند در جلب اعتماد بسیار موثر باشد. طراحی ست اداری خود از قواعد و اصولی پیروی میکند ، اما بخشی از آن که مربوط به هویت بصری می شود ، شامل ارتباط و هماهنگی بین رنگ ها ، الگو ها و… در طراحی آن است. معمولا از الگو هایی (پترن) در طراحی اوراق اداری استفاده میشود که بخشی از بسته ی هویت بصری یک برند را تکمیل میکنند . بهتر است این الگو ها با در نظر گرفتن ساختار لوگو طراحی شود.

طراحی هویت بصری

اهمیت طراحی هویت بصری برند

هویت بصری برند شما بخشی است که بر ادراک تأثیر می گذارد و تأثیری ماندگار بر جای می گذارد. این به چند دلیل مفید است:

تمایز

ایجاد یک هویت بصری منحصر به فرد و متمایز، با کمک طراح هویت بصری برندها را متمایز می کند و تمایز را گسترش می دهد.

ارتباط

اگر مخاطبان هدف شما برند شما را جالب و قابل درک بدانند، به راحتی با برند شما ارتباط برقرار خواهند کرد. هویت بصری شما به معرفی برند شما و ارائه یک تجربه شخصی کمک می کند. به عنوان مثال، لوگوی شما اغلب به عنوان “چهره” برند شما عمل می کند. طراح هویت بصری ، باعث ایجاد حس تفاهم بین شما و مصرف کنندگان می شود.

ثبات

ثبات نقش مهمی در تمام جنبه های برندسازی دارد. حفظ هویت بصری ثابت از تجربه مشتری قابل اعتماد پشتیبانی می کند و وفاداری به برند را افزایش می دهد. هرچه مصرف کنندگان بیشتر در مورد محصول شما بدانند، ترجیح دادن آن نسبت به سایر محصولات و مارک ها آسان تر است. همانطور که نام تجاری شما در طول زمان تکامل می یابد، داشتن یک هویت بصری آشنا و تثبیت شده از روند رشد شما پشتیبانی می کند.

وفاداری

به زبان ساده، مشتریان به برندهایی که می شناسند اعتماد دارند و وفادار هستند. بر اساس نظرسنجی ها، 84 درصد از مشتریان به احتمال زیاد به برندی که ارزش‌های آن با ارزش‌های آنها همخوانی دارد، پایبند هستند. هویت بصری قوی باعث می شود مشتریان به راحتی به یک برند اعتماد کنند. هر چه مشتریان شما بیشتر در مورد محصول یا خدمات شما بدانند و احساس نزدیکی (بصری و تجربی) با آنها داشته باشید، ارتباط آنها با آن محصول قوی تر خواهد بود.

درخواست مشاوره رایگان

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
این زمینه را پر کنید
فهرست