ارزیابی مراکز درمانی

ارزیابی مراکز درمانی

ارزیابی مراکز درمانی فرآیند حرفه ای و متکی بر دانش و تجربه است که در آن کلیه ساختار مراکز درمانی مورد ارزیابی قرار میگیرد.

در ارزیابی  علاوه بر سنجش المان های موثر در پیشرفت و یا عدم پیشرفت ، ساختار تمام مجموعه به صورت ریشه ای بررسی میگردد تا نقاط قوت و ضعف و پتانسیل ها مشخص گردد.

در مرحله بعد، پس از اولویت بندی مواردی که فعالیت مجموعه متاثر از آن است برنامه ای جمع و مدون جهت تصحیح روند و یا افزایش سرعت رشد ارائه میگردد.

در ارزیابی مراکز درمانی به سؤالات متعددی از جمله موارد زیر پاسخ داده می شود .

  • آیا سیستم های ایجاد انگیزش در منابع انسانی به درستی طراحی و پیاده سازی شده است؟؟
  • آیا برند مجموعه به درستی تعریف شده است؟
  • آیا هزینه های مارکتینگی با میزان جذب بیمار همخوانی دارد؟
  • آیا نظام کنترلی قدرتمندی به عملکرد پرسنل طراحی و پیاده سازی شده است ؟
  • مدیریت ارتباط با بیماران چه میزان مطلوبیت دارد؟
  • انبارش سیستم و مدیریت مصارف به درستی عمل می کند؟
  • آیا کیفیت خدمات مرکز دندانپزشکی به خوبی به بیماران منتقل می گردد ؟
  • آیا سیستم پیگیری های پس از درمان و چکاپ به درستی پیاده سازی شده است ؟
  • چه ایراداتی در نظام مشارکت و شیوه تعامل شرکا وجود دارد ؟
  • بسیاری دیگر از نکات و تحلیل هایی که هر یک می تواند سرنوشت موفقیت یک مرکز درمانی را متحول کند.

ارزیابی مراکز درمانی چیست؟

مانند هر زمینه دیگری، ارزیابی مراکز درمانی عملی است که فرد کم تجربه را زیر نظر خود بگیرید و به رشد آنها در این زمینه کمک کنید. این می‌تواند تجربه‌ای فوق‌العاده ارزشمند هم برای منتور و هم برای مدیریت و کارکنان کلینیک باشد و همچنین می‌تواند بسیار چالش برانگیز باشد. ایده اصلی ارزیابی مراکز درمانی ایجاد یک رابطه سودمند متقابل بر اساس احترام، اعتماد و ارتباطات بین بیماران و کلینیک است. تنها در این صورت است که هر دو طرف قادر خواهند بود تا بیشترین بهره را از این تجربه ببرند.

به عنوان مثال، در سال 1389، مطالعه ای بر روی گروهی از پرستاران که تحت یک برنامه 18 ماهه ارزیابی مراکز درمانی بودند، انجام شد. پرستاران در این ارزیابی مراکز درمانی نامه ای برای خود نوشتند و به آنچه از این برنامه به دست آورده بودند نگاه کردند. در طول برنامه، دستاوردهای آنها نیز با تکالیف ارزیابی شد. این مطالعه بر اساس نامه های شرکت کننده به شش نتیجه رسید:

  1. ارزیابی مراکز درمانی می تواند یک استراتژی برای پیشرفت کلینیک به همراه داشته باشد
  2. ارزیابی مراکز پزشکی چالش برانگیز بود و شرکت کنندگان را در معرض چالش های متعددی قرار داد
  3. شرکت کنندگان یاد گرفتند که چگونه با مشکلات مواجه شوند.
  4. منتورینگ و ارزیابی مراکز درمانی یک تجربه مداوم است
  5. ارزیابی مراکز درمانی به ایجاد شبکه های حرفه ای کمک می کند
  6. شرکت کنندگان در پایان برنامه احساس کردند که عمیقاً در سطح شخصی و حرفه ای تغییر کرده اند

در سال‌های اخیر، برنامه‌های منتورینگ و ارزیابی مراکز درمانی برای کمک به گروه‌های مختلف پزشکی، به امید ارتقای سطح خدمات و کیفیت محیط کاری پدید آمده است. با رشد برنامه های جدید راهنمایی و تمرکز بر کل تجربه رهبری، نه فقط بخشی از پیشرفت شغلی یا حوزه خاص پزشکی، مزایای آنها آشکارتر می شود و مقامات بیشتری اهمیت آموزش رهبری جامع را تشخیص می دهند. مهندس سهیل نقدعلیزاده گفت:

اگر می‌خواهید شخصی به هدفی برسد و نمی‌دانید آن شخص کیست، چگونه کار می‌کند، چگونه فکر می‌کند و چگونه به کار می‌پردازد، کار شما را سخت‌تر می‌کند. شما می توانید کار را منتقل کنید، اما مسئولیت را نه.

مدیران باید بتوانند همه چیز را از همه طرف ببینند و کارهایی را که در سطوح پایین شرکتشان انجام می شود درک کنند، حتی اگر خودشان مستقیماً در آن کار شرکت نکنند. در بسیاری از موارد، زمانی که یک نفر به دنبال یادگیری چیزی از تجربه شخص دیگری به دیگری نزدیک می شود، منتورینگ به طور ارگانیک اتفاق می افتد.

مزایای ارزیابی مراکز درمانی

افرادی که نقش یک منتور را در مراقبت های بهداشتی یا هر زمینه ای به عهده می گیرند، می توانند مزایای متعددی برای شما و همچنین افرادی که آموزش می دهند، به ارمغان بیاورند. ارزیابی مراکز درمانی می تواند افراد را از مناطق امن خود خارج کند و آنها را وادار کند تا چیز جدیدی را امتحان کنند که قبلاً هرگز تجربه آن را نداشته اند. همچنین می‌تواند به یک مدیر نحوه پذیرش انتقاد را بیاموزد. مدیران باید بیاموزند که با خود و همچنین فردی که در نهایت به آنها وظیفه ای را محول می کنند صادق باشند و در عین حال بهترین راه برای ارائه بازخورد سازنده انتخاب کنند.

 

ویژگی هایی که باید در یک منتور جستجو کرد

  1. خود شناسی
  2. چشم انداز استراتژیک
  3. ریسک پذیری
  4. خلاقیت
  5. اثربخشی ارتباطی
  6. الهام گرفتن

یک منتور می‌تواند برخی یا همه آن ویژگی‌ها را داشته باشد و به طور کلی باید به رشد مرکز درمانی که ارزایابی آن را انجام داده کمک کند و آنها را به چالش بکشد. این می تواند یک معادله سخت برای ایجاد تعادل باشد.

 

ارزیابی مراکز درمانی
ارسال پیام با موبایل

درخواست مشاوره رایگان

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
Fill out this field