در این مقاله به موضوع پرفورمنس مارکتینگ از نحوه عملکرد آن گرفته تا مقایسه آن با بازاریابی دیجیتال، میپردازیم. همچنین، در مورد مزایای بازاریابی عملکرد و اینکه چگونه می تواند بر موفقیت و سودآوری بلندمدت شرکت شما تأثیر بگذارد، میتوانید اطلاعاتی کسب کنید.
پرفورمنس مارکتینگ یا بازاریابی عملکرد چیست؟
سر فصل ها
بازاریابی عملکردی رویکردی برای بازاریابی دیجیتال یا تبلیغات است که در آن کسبوکارها تنها زمانی پرداخت میکنند که نتیجه خاصی رخ دهد. این نتیجه می تواند یک سرنخ جدید، فروش یا سایر نتایج مورد توافق تبلیغ کننده و کسب و کار باشد. بازاریابی عملکردی شامل کانالهایی مانند بازاریابی وابسته، تبلیغات آنلاین و محتوای حمایت شده است.
کاربرد بازاریابی عملکرد (performance marketing) چیست؟
اگرچه در حال حاضر آنچه که بازاریابی عملکردی است کاملاً مشخص است، اما اصلیترین چیزی که بازاریابی عملکرد را از سایر انواع بازاریابی جدا میکند، روشی است که کسبوکارها برای کمپینهای خود پرداخت میکنند. تبلیغکنندگان بهجای پیش پرداخت، زمانی که اقدام خاصی انجام میشود، پرداخت میکنند. بازاریابی عملکرد دیجیتال بر به حداکثر رساندن این نتایج تمرکز دارد که ممکن است شامل موارد زیر باشد:
جلب مخاطب
شما ممکن است از یک شرکت بازاریابی کمک بگیرید تا برند خود را به افراد بیشتری معرفی کنید، زیرا این بازاریابان کسب و کار شما را برای مشتریان احتمالی تبلیغ میکنند. به امید این که کاربران در مورد شرکت شما اطلاعات بیشتری کسب کنند و پیشرو شوند.
خرید محصول یا خدمات
بازاریابی عملکردی همچنین می تواند بر تولید فروش متمرکز شود. برای مثال، اگر رستورانی دارید، یک بازاریاب عملکرد ممکن است تبلیغات یا محتوایی تولید کند که غذاهای سرو شده در محل شما را برجسته کند. هدف ایجاد انگیزه در مصرف کنندگان برای بازدید از شرکت شما یا رزرو و در نتیجه فروش برای شرکت شما است.
اپلیکیشن مخصوص کسب و کار
شرکتهایی که اپلیکیشنهای موبایلی دارند نیز میتوانند از بازاریابی عملکرد آنلاین برای تشویق دانلود اپلیکیشن استفاده کنند. اپلیکیشنها در بین مشاغل در صنایع بیشماری از جمله فناوری، غذا، تجارت الکترونیک و غیره رایج هستند. بازاریابان عملکرد میتوانند برنامه شما را برای ایجاد دانلود تبلیغ کنند. این دانلودها می تواند منجر به فروش و درآمد بیشتر برای کسب و کار شما شود.
سایر معیارها
نتایجی که یک کمپین بازاریابی عملکردی می تواند هدف قرار دهد به این سه گزینه محدود نمیشود. آنها میتوانند مواردی باشند، تا زمانی که تبلیغ کننده و کسب و کار در حال بازاریابی با شرایط موافقت کنند. مراقب باشید معیارهایی را انتخاب کنید که برای اهداف تجاری شما معنادار باشد. برای مثال، ترافیک وب سایت ممکن است مفید باشد، اما ممکن است مستقیماً به فروش تبدیل نشود.
هدف بازاریابی عملگرا چه کسانی است؟
بازاریابی عملی مدیران محصول، بازاریابان و مدیرانی را که مسئول ارائه محصولات به بازار هستند، هدف قرار میدهد. هدف آن متخصصانی است که میخواهند اطمینان حاصل کنند که محصولات آنها نیازهای بازار را برآورده میکند و با موفقیت تجاری می شود.
اصطلاحات بازاریابی عملکردی
اصطلاحات بازاریابی عملکردی به اصطلاحات خاص مورد استفاده در حوزه بازاریابی اشاره دارد که به عملکردهای مختلف آن مربوط می شود، مانند:
- هزینه جذب مشتری (CAC): هزینه مربوط به متقاعد کردن مشتری برای خرید یک محصول یا خدمت.
- ارزش مادام العمر (LTV): ارزش کل یک کسب و کار یک مشتری در کل دوره رابطه آنها.
- نرخ تبدیل: درصد کاربرانی که اقدام دلخواه را انجام میدهند.
- نرخ تعامل: معیاری که سطح تعاملی را که یک قطعه از محتوای ایجاد شده از مخاطب دریافت میکند، اندازهگیری میکند.
کانالهای محبوب برای بازاریابی عملکرد (performance marketing)
بازاریابی عملکرد ممکن است شامل استفاده از انواع مختلفی از بازاریابی دیجیتال و کانالهای تبلیغاتی باشد، از جمله موارد زیر:
تبلیغات آنلاین
تبلیغاتی شامل تبلیغات بنری و انواع دیگر تبلیغات بصری است که در وبسایتهایی که مخاطبان شما بازدید میکنند نمایش داده می شود. این تبلیغات معمولاً شامل یک عنصر بصری با کپی و پیوند به صفحه سایت شما است که در آن کاربران ممکن است به مشتری تبدیل شوند. با استفاده از پلتفرمهای تبلیغات آنلاین، میتوانید تبلیغات خود را برای کاربرانی هدفگیری کنید که علایق، جمعیتشناسی یا فعالیت آنلاین آنها با مخاطبان هدف شما مطابقت دارد.
محتوای حمایت شده
محتوای حمایتشده جنبههای تبلیغات آنلاین و بازاریابی محتوا را ترکیب میکند. این شامل ایجاد محتوایی مانند یک پست وبلاگ یا ویدئو و پرداخت هزینه برای گنجاندن آن در وب سایتی است که به طور منظم محتوای مشابه را منتشر میکند.
یک قطعه از محتوای حمایتشده شبیه به بقیه محتوای وبسایت است، اما نشانههایی از حمایت مالی آن را نشان میدهد. بهعنوانمثال، با بازاریابی عملکرد، زمانی که شخصی بر روی مقاله شما کلیک میکند یا از طریق مقاله وارد وب سایت شما می شود، مبلغ از پیش تعیین شده را میپردازید.
تبلیغات رسانه های اجتماعی
با تبلیغات رسانه های اجتماعی، میتوانید مخاطبان بیشتری را در رسانه های اجتماعی جذب کنید. تبلیغات رسانه های اجتماعی فرمتهای تبلیغاتی مختلف، مدلهای پرداخت و گزینههای هدف را ارائه میدهد. مانند سایر انواع تبلیغات آنلاین، میتوانید انواع خاصی از کاربران را با تبلیغات رسانه های اجتماعی خود هدف قرار دهید. تبلیغات به شما امکان میدهد به تعداد بیشتری از دنبال کنندگان خود و همچنین کاربرانی که شما را دنبال نمیکنند دسترسی پیدا کنید.
تبلیغات موتورهای جستجو
همچنین میتوانید تبلیغات را در موتورهای جستجو قرار دهید. این تبلیغات برای افزایش دید آنلاین بسیار عالی هستند زیرا بیش از 90 درصد تجربیات آنلاین با موتور جستجو شروع می شود. تبلیغات موتورهای جستجو در بالای صفحات نتایج موتورهای جستجو ظاهر میشوند. این تبلیغات معمولاً فقط متنی هستند. با بازاریابی عملکرد دیجیتال و تبلیغات موتورهای جستجو، شما فقط زمانی پرداخت میکنید که شخصی روی تبلیغ شما کلیک کند و به مشتری شما تبدیل شود.
بازاریابی وابسته
بازاریابی وابسته نوعی بازاریابی آنلاین است که در آن یک فرد یا شرکت برای ارسال سرنخها یا مشتریان جدید به وبسایت یک کسبوکار، مبلغی را دریافت میکند. یک فرد یا شرکت که به عنوان وابسته یا ناشر شناخته می شود، محصول یا خدمات شرکت دیگری را تبلیغ میکند. شرکت وابسته این محصولات یا خدمات را با پیوند دادن به آنها یا قرار دادن تبلیغات برای آنها در وب سایت خود تبلیغ میکند.
سپس شرکت وابسته به ازای هر کلیک و فروش ایجاد شده توسط پیوندها یا تبلیغات در سایت خود، کمیسیون دریافت میکند. به عنوان مثال، اگر یک وبلاگ دستور پخت غذا دارید، ممکن است یک قرارداد بازاریابی وابسته با شرکتی که گیاهان و ادویهجات میفروشد، داشته باشید. هنگامی که یکی از دستورالعملهای شما خواستار محصولی است که شرکت تولید میکند، میتوانید به صفحه محصول در وب سایت آنها پیوند دهید.
روشهای پرداخت هزینه در بازاریابی عملگرا
بازاریابی عملگرا به خودی خود روش های پرداخت را مشخص نمیکند، زیرا این یک رویکرد استراتژیک است که بر ایجاد استراتژیهای بازاریابی عملی و مستقیماً با تقاضاهای بازار متمرکز است. روش های پرداخت بیشتر به استراتژی فروش یا مالی یک شرکت مرتبط است تا رویکرد بازاریابی آن.
عوامل ضروری در بازاریابی عملگرا
بازاریابی عملگرا بر درک بازار و مشکلاتی که مشتریان با آن روبرو هستند و سپس ایجاد محصولاتی که این مشکلات را حل میکند، تأکید دارد. عوامل ضروری عبارتاند از:
- تحقیقات بازار: درک نیازهای مشتری، روندهای بازار و چشم انداز رقابتی.
- استراتژی محصول: همراستایی توسعه محصول با نیازهای بازار.
- استراتژی رفتن به بازار: ایجاد پیامی که باعث ایجاد ارتباط با مخاطب هدف شود.
- فعال سازی فروش: ارائه ابزار و دانش به تیم فروش برای فروش مؤثر.
اصول پرفورمنس مارکتینگ
پرفورمنس مارکتینگ یک اصطلاح جامع است که به برنامههای بازاریابی و تبلیغات آنلاین اطلاق میشود که در آن تبلیغکنندگان تنها زمانی که یک اقدام خاص مانند فروش، سرنخ یا کلیک انجام شده است، پرداخت میکنند. اصول عبارتاند از:
- قابلیت اندازه گیری: موفقیت کمپینها از طریق دادهها و تجزیه و تحلیل سنجیده می شود.
- پاسخگویی: تبلیغ کنندگان برای اقدامات خاص هزینه میپردازند و کمپینها را پاسخگو میکند.
- بهینه سازی: آزمایش و بهینه سازی مستمر کمپینها برای بهبود.
- هدف گذاری: استفاده از دادهها برای هدف قرار دادن تبلیغات برای مخاطبان مناسب در زمان مناسب.
بازاریابی عملکرد چه تفاوتی با بازاریابی دیجیتال دارد؟
بازاریابی دیجیتال تبلیغاتی است که از کانالهای آنلاین استفاده میکند. بازاریابی عملکرد نوعی بازاریابی دیجیتال است که از یک مدل پرداخت استفاده میکند که در آن شما فقط زمانی پرداخت میکنید که نتیجه خاصی رخ دهد. دیجیتال مارکتینگ که به آن بازاریابی آنلاین یا اینترنتی نیز میگویند، یک اصطلاح گسترده است که استراتژیها، کانالها و مدلهای پرداخت مختلفی را در برمیگیرد.
بازاریابی عملکرد میتواند کانالها و استراتژیهای مختلفی را نیز شامل شود، اما با مدل پرداخت مورد استفاده تعریف میشود. با این حال، استفاده از این رویکرد ممکن است به تفاوتهای دیگری نیز منجر شود. بهعنوانمثال، اهداف کمپین بازاریابی عملکرد معمولاً کوتاهمدت هستند و به جای اهدافی مانند افزایش آگاهی از برند، بر معیارهای اندازهگیری آسانتر مانند سرنخهای تولید شده تمرکز دارند.
مزایای بازاریابی عملکرد چیست؟
اکنون که میدانید بازاریابی عملکرد چیست، اجازه دهید در مورد مزایای بالقوه آن صحبت کنیم. وقتی صحبت از بازاریابی عملکردی می شود، کسب و کارها به چند دلیل از آن استفاده میکنند، از جمله:
1. بازگشت سرمایه را در بلافاصله تجربه میکنید.
با بازاریابی عملکرد، ردیابی و اندازهگیری نتایج، مانند سایر انواع بازاریابی دیجیتال، آسان است. هر بار که کاربر بر روی تبلیغ شما کلیک میکند، در لیست اشتراک ایمیل شما ثبت نام میکند یا در هر اقدامی که برای دستیابی به آن تصمیم دارید شرکت میکند، متوجه خواهید شد که بلافاصله به هدف خود رسیدهاید. این امر ردیابی بازگشت سرمایه خود را در هر لحظه آسان و ساده میکند. شما همچنین میدانید که در پرداخت هزینه کمپین بازاریابی عملکرد خود چقدر از نظر مالی مسئول هستید.
2. شاخصهای کلیدی عملکرد را بهینه میکنید.
شاخصهای کلیدی عملکرد شما نقشی حیاتی در توانایی شرکت شما برای دستیابی به اهدافش ایفا میکند. چه شاخصهای کلیدی عملکرد شما متشکل از نرخ گردش مشتری و یا درصد فروش شما از مشتریان جدید باشد، بازاریابی عملکرد به شما امکان میدهد مستقیماً این معیارها را هدف قرار دهید. از آنجایی که بازاریابان عملکرد بر روی ایجاد سطوح عملکرد بالاتر برای کسب و کار شما متمرکز هستند، میتوانید کلیکها، برداشتها، سرنخها و سایر نشانگرهای عملکرد خود را بهینه کنید.
شایان ذکر است که شاخصهای کلیدی بخشی از انواع دیگر بازاریابی دیجیتال نیز هستند. هنگامی که با یک آژانس بازاریابی اینترنتی شریک میشوید، در مورد آنچه شرکت شما میخواهد با بازاریابی اینترنتی به دست آورد صحبت میکنید. این بحث شامل بررسی شاخصهای کلیدی شما می شود که مدیر حساب اختصاصی شما می تواند هنگام تعیین اهداف بازاریابی از آنها استفاده کند.
3. در زمان رسیدن به نتیجه هزینه تبلیغات را پرداخت می کنید.
بازاریابان عملکرد به جای پرداخت هزینه اولیه برای خدمات شما، هر بار که اقدام تعیین شده شما انجام می شود، از کسب و کار شما هزینه میگیرند. شرکتهای کوچکتر اغلب این مدل را دوست دارند، زیرا با رویکرد صحیح، با بودجههای کوچکتر سازگار است.
11 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید
مطلب به درد بخوری بود
مقالاتتون عالین واقعا!
هزینه رپورتاژ آگهی توی سایت شما چنده؟
منابع این مطلب کجاست؟
کانال تلگرامی هم دارید ؟
احسنت عالی بود
خیلی سایت خوبی دارین
خیلی دنبال این موضوع بودم
حرفتون خیلی عالیه
خیلی خوب بود
شما همیشه امیدوارم کننده صحبت می کنید و این خیلی خوبه