بازاریابی خدمات چیست و چه کاربردی برای خدمات شما دارد؟

بازاریابی خدمات
به این محتوا امتیاز دهید

امروزه افزایش قابل توجهی در استارت‌آپ‌های خدماتی وجود دارد. کسب و کارها در هر اندازه در حال حرکت به سمت رویکرد بازاریابی خدمات محور هستند. وجود بخش خدمات منجر به کاهش تفاوت بین کالاها و خدمات شده است. برای بسیاری از مشاغل، کالاها و خدمات به هم مرتبط هستند. حتی برای شرکت‌هایی که بر تولید کالا تمرکز می‌کنند، خدمات بخشی جدایی ناپذیر از عملیات تجاری آنهاست.

بخش ساده‌تر برای کسب‌وکارها ایجاد یک سرویس است، بخش سخت‌تر بازاریابی خدمات است. در این مقاله، اینکه استراتژی بازاریابی خدمات خود را چگونه تعریف کنید؟ چگونه تجارت مبتنی بر خدمات خود را بازاریابی کنید؟

همه چیزهایی را که باید در مورد بازاریابی خدمات بدانید، از جمله نکات و تاکتیک‌های موثر یاد خواهید گرفت.

بازاریابی خدمات چیست؟

بازاریابی خدمات چیست؟

بازاریابی خدمات شاخه‌ای انحصاری از بازاریابی است که در اوایل دهه 80 به وجود آمد زیرا برخی از خدمات تخصصی بر خلاف استراتژی‌های بازاریابی فیزیکی به استراتژی‌های منحصر به فردی نیاز داشتند. تمرکز آن بر تجارت کالاهای نامشهود غیر فیزیکی یا بهتر بگوییم انتزاعی است.

این شکل از بازاریابی برای خدمات B2B (کسب و کار به تجارت) و B2C (کسب و کار به مشتریان) کاربرد دارد. نمونه‌هایی از بخش‌هایی که از بازاریابی خدمات برای هدایت کسب و کار خود استفاده می‌کنند عبارت‌اند از:

  • مهمان‌نوازی
  • خدمات مخابراتی
  • گردشگری
  • خدمات سرگرمی
  • خدمات مالی
  • خدمات مراقبت‌های بهداشتی
  • خدمات حرفه‌ای
  • خدمات کرایه اتومبیل
  • خدمات بازرگانی و غیره

بازاریابی خدماتی یک نوع بازاریابی با درجه بالا است که به شما نیاز دارد تا سطح قابل توجهی از اعتماد را با مخاطبان هدف خود ایجاد کنید. ایجاد اعتماد مشتریان به خدمات شما، آنها را قادر می‌سازد که تمایل بیشتری برای امضای قرارداد داشته باشند، زیرا آنها اعتماد دارند که شما مهارت‌های لازم برای ارائه ارزش خدمات وعده‌داده‌شده را دارید. برخلاف یک معامله یکباره که شامل فروش محصولات می‌شود، بازاریابی خدمات مفهومی است که نیاز به تعامل انسانی در سطح بالایی دارد.

ویژگی‌های بازاریابی خدماتویژگی‌های بازاریابی خدمات

بازاریابی خدمات به دلیل برخی خدمات که نیاز به استراتژی‌های متفاوتی داشت، به عنوان یک رشته تحصیلی خاص ظهور کرد. این خدمات قبل از اینکه بتوان آنها را به عنوان یک نهاد جداگانه مورد مطالعه قرار داد، باید دارای برخی ویژگی‌ها باشد. بیایید نگاهی به برخی از این ویژگی‌ها بیندازیم:

ناهمگونی: خدمات شامل فرایندهای مختلفی است که در معرض تغییرات انسانی هستند و توسط پرسنل خاصی ارائه می شوند. برخی از مشتریان خدمات بسیار سفارشی شده را درخواست می‌کنند زیرا خدمات به طور طبیعی از نظر ماهیت و کیفیت متغیر هستند. تنوع به این معنی است که فرصت‌های کمتری برای منظم‌کردن ارائه خدمات باز است.

ناملموس بودن: خدمات انتزاعی هستند، یعنی فاقد شکل فیزیکی هستند. آنها را نمی‌توان با هیچ یک از حواس بدن ما مانند بینایی، لامسه یا بویایی کنترل کرد. این ویژگی نشان می دهد که مالکیت قابل تغییر یا انتقال نیست. ارزش از مصرف تجربه آن خدمت به دست می‌آید. شما نمی‌توانید کیفیت خدمات را قبل از خرید یا مصرف ارزیابی کنید.

فسادپذیری: برخلاف کالاهای فیزیکی، عملکرد خدمات موقتی است (آنها را نمی‌توان ذخیره یا شمارش کرد). فسادپذیری به این معنی است که تقاضاها مستعد نوسانات گسترده هستند. هیچ موجودی به عنوان واسطه بین تقاضا و عرضه عمل نمی‌کند و خدمات غیرفعال نمی‌تواند حفظ شود.

تفکیک‌ناپذیری: برخلاف کالاها، مفهوم تولید و مصرف خدمات قابل‌تفکیک نیست. برای کالاها، تولید و مصرف محصولات فیزیکی دو فرایند کاملاً متفاوت هستند. یک مفهوم این است که خدمات بسیار کار بر هستند. همچنین فرصت‌های کمتری برای جایگزینی سرمایه به جای نیروی انسانی وجود دارد.

مشارکت مردم: بازاریابی خدمات در دست افرادی است که خدماتی را برای نیازهای مشتریان خود ارائه می‌دهند.

این پنج ویژگی باعث بروز مشکلات مختلفی در بازاریابی خدمات می‌شود. خدمات در مقایسه با محصولات استاندارد، طبیعتاً پیچیده، چندبعدی، پیچیده و چندلایه هستند. مزایایی برای خدمات وجود دارد.

بازاریابی خدمات شامل تعاملات بین شرکت‌ها و مشتریان و بین مشتریان و سایر مشتریان است.

چگونه استراتژی بازاریابی خدمات خود را تعریف کنید

بهترین استراتژی‌های بازاریابی همه از یک برنامه ساده و قابل اجرا و یک ارزیابی واقعی از موقعیت امروز کسب و کار شما شروع می‌شود. شما می‌خواهید بدانید که مشتریان چقدر برای خدمات شما ارزش قائل هستند.

کدام یک از خدمات شما بهترین فروش و کدام‌یک بدترین فروش را دارد؟ چه خدماتی حاشیه سود بالایی را ارائه می دهد؟ اینها سوالاتی هستند که برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی موثر باید علامت‌گذاری شوند.

چند دهه پیش، شرکت‌های خدماتی به ندرت از استراتژی‌های بازاریابی در مقایسه با شرکت‌های تولیدی استفاده می‌کردند.

در مقایسه با شرکت‌های تولیدی، شرکت‌های خدماتی بهتر است:

  • اغلب به جای رفتن به آژانس‌ها، تبلیغات را به صورت داخلی مدیریت کنند
  • به ندرت برنامه‌های آموزشی فروش ارائه شود
  • به ندرت با کارشناسان بازاریابی برای مشاوره ملاقات کنند
  • تجزیه و تحلیل فروش را در محیط اطراف خود اجرا کنند.

دلایل مختلفی وجود دارد که چرا این شرکت‌های خدماتی در ابتدا از استراتژی‌های بازاریابی استفاده نمی‌کردند. برخی تقاضاهای زیادی داشتند و نیازی به برنامه بازاریابی نمی‌دیدند و برخی احساس کردند که استفاده از بازاریابی غیرحرفه‌ای است.

بعداً، برخی از این شرکت‌های خدماتی شروع به کاهش تقاضا برای خدمات کردند که منجر به فروش پایین شد. آنها شروع به استفاده از آژانس‌های بازاریابی برای افزایش فروش خود کردند.

کسب و کارهای مبتنی بر خدمات برای موفقیت به برخی عناصر بازاریابی خارجی نیاز دارند. این چیزی است که خدمات شما را به مخاطبان هدف شما ارتقا می دهد.

تعریف یک برنامه بازاریابی برای کسب و کار مبتنی بر خدمات برای رشد کسب و کار شما ضروری است. استراتژی شما باید بر ارضای نیازهای مخاطب هدف و ایجاد رابطه بلندمدت با آنها از طریق تعامل مداوم متمرکز باشد.

تعریف استراتژی بازاریابی خدمات موفق

در زیر راهنمایی در مورد چگونگی تعریف استراتژی بازاریابی خدمات موفق ارائه شده است.

1. عناصر کلیدی یک استراتژی موفق را بشناسید

یکی از عناصر کلیدی این است که شما مشتریان خود را بر اساس نیازهایشان مشخص کنید. شما می‌توانید این کار را با انجام تحقیقات بازار کامل روی مشتریان مختلف و نزدیک شدن دوستانه‌تر به آنها نسبت به رقبای خود در بازار انجام دهید.

قدم بعدی این است که از نقاط قوت کسب و کار خود حداکثر استفاده را ببرید تا نیازهای مختلف مشتریان را برآورده کنید. به‌عنوان‌مثال، اگر متوجه شدید که برخی از مخاطبان کیفیت را در خدمات در اولویت قرار می‌دهند، استراتژی بازاریابی شما باید آنها را متقاعد کند که می‌توانید خدمات با کیفیتی را که می‌خواهند ارائه دهید.

 

2. یک تجزیه و تحلیل SWOT انجام دهید

استراتژی کسب و کار شما باید نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای شما را در نظر بگیرد. تحقیقات دقیق در مورد مشتریان فعلی شما می‌تواند چیزهای زیادی در مورد SWOT شما بگوید. پس از انجام تجزیه و تحلیل، به اثرات بالقوه‌ای که هر عنصر از تجزیه و تحلیل SWOT می‌تواند بر استراتژی شما داشته باشد، نگاه کنید.

بازاریابی پزشکی
ادامه مطلب

 

3. استراتژی بازاریابی خود را توسعه دهید

با بینش نسبت به نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای خود، می‌توانید اطلاعات مثبت را به حداکثر برسانید و اثرات اطلاعات منفی را به حداقل برسانید. همچنین می‌توانید برخی از سوالات را بنویسید که اقدامات بازاریابی شما به آنها پاسخ خواهد داد. این سوالات را به طور منظم مرور کنید و هر زمان که به طور کامل به آنها پاسخ دادید علامت بزنید.

چگونه یک تجارت مبتنی بر خدمات را بازاریابی کنیم

چگونه یک تجارت مبتنی بر خدمات را بازاریابی کنیم

مشاغل مبتنی بر خدمات خدماتی را به مخاطبان هدف خود ارائه می‌دهند. قبل از شروع بازاریابی خدمات خود به مشتریان، باید برخی از مفاهیم را درک کنید.

شما باید شخصیت مشتری خود، پویایی مخاطبان هدف خود، واکنش آنها در زمانی که از خدمات شما راضی هستند و واکنش آنها در زمانی که انتظارات آنها را برآورده نمی‌کنید، مطالعه و درک کنید.

همچنین، می‌توانید مطالعه کنید که مشتریان فعلی شما چگونه از خدمات شما اطلاع داشتند و چگونه متقاعد شدند که از شما حمایت کنند. این به شما کمک می‌کند تا هنگام بازاریابی کسب و کار خود، نکات مناسب را بدانید.

پس از درک مشتریان خود، روش‌های اثبات شده‌ای وجود دارد که می‌توانید هنگام بازاریابی کسب و کار خود از آنها استفاده کنید. آنها شامل بازاریابی ایمیلی، سئو، بازاریابی عملکرد، وبینارها، ارتباط مستقیم و بازاریابی ارجاعی هستند.

 

1. بازاریابی ایمیلی

استفاده از ایمیل یکی از بهترین راه‌ها برای بازاریابی کسب و کار مبتنی بر خدمات شما است. پس از شناسایی مخاطبان هدف خود، می‌توانید از بازاریابی ایمیلی برای ایجاد و خودکارسازی کمپین‌های ایمیل خود استفاده کنید.

ایمیل خوش آمد گویی همان چیزی است که هنگام پیوستن به لیست ایمیل شما برای مشتریان خود ارسال می کنید. شما می‌توانید ایمیل‌های خود را بر اساس ترجیح کاربر شخصی‌سازی کنید.

مدارک اجتماعی را در ایمیل‌های خود ارائه دهید، مردم آن را دوست دارند وقتی شواهدی برای پشتیبان‌گیری از کارایی خدمات وجود دارد. همچنین، مطمئن شوید که ایمیل‌های شما خواننده پسند هستند. استفاده از کلمات پیچیده را با طرز فکر تحت تأثیر قرار دادن مشتریان خود به کار نگیرید. می‌توانید پیامی را که می‌خواهید به مخاطبان هدف خود منتقل کنید، از دست بدهید.

2. سئو

سئو (بهینه سازی موتورهای جستجو) یک راه عالی برای ارتقای کسب و کار خدمات شما است. شکی نیست که اگر یک مشتری تصادفی برای جستجوی یک سرویس در وب باشد، به احتمال زیاد روی هر یک از پنج وب سایت اولی که در Google SERP (صفحه نتایج موتور جستجو) ظاهر می‌شود، کلیک می‌کند.

اگر می‌خواهید وب سایت یا وبلاگ شما در رتبه بالایی قرار گیرد، باید مقداری بهینه سازی سئو را انجام دهید. برای مردم هنوز درک نحوه عملکرد الگوریتم جستجوی گوگل در اینترنت دشوار است. در اینجا چند نکته سئو وجود دارد که به شما در بازاریابی کسب و کار کمک می‌کند:

  1. از محتوای با کیفیت استفاده کنید
  2. از کلمات کلیدی جستجو در محتوای خود استفاده کنید و از عناوین و URLهای بهینه شده برای سئو استفاده کنید.
  3. از ابزارهای سئو برای بهبود رتبه خود از جمله ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنید.
  4. سئو یک راه عالی برای ترویج کسب و کار خدمات است

3. بازاریابی عملکرد

بازاریابی عملکرد یکی دیگر از راه‌های خوب برای ارتقای مقیاس کسب و کار خدمات شما است. این ترکیبی از بازاریابی برند و تبلیغات پولی برای رسیدن به یک هدف است.

این نوع بازاریابی شامل یک شرکت وابسته و یک خرده فروش است. این یک برد برد برای هر دو طرف است زیرا خرده فروش فقط زمانی پرداخت می‌کند که اقدام مورد نظر انجام شده باشد.

بازاریابی عملکردی است که بازاریابی وابسته و سایر انواع بازاریابی را در خود جای داده است. وابسته به شما کمک می‌کند خدمات خود را بازاریابی کنید. هنگامی که آنها می توانند مخاطبان زیادی را به خود جذب کنند، شما برای خدمات آنها به آنها پول می‌پردازید و به نوبه خود تعداد زیادی از مردم را وادار می کنید تا خدمات شما را به آنها ارائه دهند.

4. وبینارها

همچنین می‌توانید از وبینارها برای تقویت خدمات خود و جمع آوری مخاطبان زیادی استفاده کنید. برای استفاده از وبینارها، ابتدا موضوعی را شناسایی می کنید که به بازار هدف شما علاقه دارد.

در اینجا راه‌هایی برای یافتن موضوع وجود دارد:

مخاطب هدف خود را مشخص کنید

نقاط ضعف آنها را درک کنید

از عناوین غیر قابل نادیده گرفتن برای جلب توجه آنها استفاده کنید

مرحله بعدی این است که وبینار خود را آماده کنید. اطمینان حاصل کنید که شما شخصی هستید که آن را میزبانی می کنید.

برای این مرحله، در اینجا چند کار وجود دارد که باید انجام دهید:

از بهترین پلتفرم‌های نرم افزار وبینار استفاده کنید

محتوای خود را ایجاد کنید

دستگاه‌هایی را که می‌خواهید برای میزبانی وبینار استفاده کنید، آزمایش کنید

وبینار خود را تبلیغ کنید

مهم نیست که وبینار شما چقدر پرمحتوا باشد، برای اینکه به مخاطبان بیشتری برسد، به تبلیغات نیاز دارد. در اینجا چند نکته در مورد نحوه تبلیغ وبینار خود آورده شده است.

  1. کلیک‌های دعوت به اقدام را در وب سایت خود اضافه کنید
  2. ایمیل‌های تبلیغاتی ارسال کنید
  3. مطالب وبلاگ را با تأکید بر وبینار ارسال کنید
  4. از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی استفاده کنید و احتمالاً تبلیغات فیس بوک را اجرا کنید.

پس از یک تبلیغ فوق‌العاده، شرکت‌کنندگان در وبینار خود را به فروش تبدیل کنید. بهترین راه برای انجام این کار این است که:

  • بر ارائه محتوای ارزشمند تمرکز کنید
  • سطح تخصص خود را به نمایش بگذارید
  • خدمات خود را در پایان وبینار تبلیغ کنید.

5. ارتباط مستقیم

ارتباط مستقیم یکی دیگر از ابزارهای بازاریابی عالی است. مشتریان از خدمات بر اساس احساسات حمایت می‌کنند و آنها را با منطق توجیه می‌کنند. این شامل برقراری ارتباط با مشتریان از طریق ایمیل یا تلفن، از جمله تماس سرد است.

 

6. بازاریابی ارجاعی

در دنیای تجارت امروز، شکی نیست که ارجاعات باعث افزایش فروش در بازار می‌شود. بازاریابی ارجاعی فرایندی است که در آن مشتریان فعلی افراد دیگر را به خدمات شما ارجاع می‌دهند.

برخلاف سایر انواع بازاریابی که مستقیماً با مخاطبان زیادی تماس می‌گیرید، مشتریان فعلی شما کار را برای شما انجام می‌دهند. بازاریابی ارجاعی به کسب‌وکار شما کمک می‌کند تا مشتریان بیشتری را از طریق توصیه‌های کلی از افرادی که از خدمات شما استفاده می‌کنند، به دست آورد.

یکی از کارهایی که باید به عنوان یک برند برای انجام بازاریابی ارجاعی انجام دهید، ارائه خدمات با کیفیت و رضایت بخش است. وقتی این کار را انجام دادید، بقیه کارها آسان است. مشتریان همیشه به طور طبیعی مشتاق هستند که با یکی دو دوست در مورد خدماتی که از یک کسب و کار لذت می‌برند صحبت کنند.

نکات و تاکتیک‌های بازاریابی خدمات

نکات و تاکتیک‌های بازاریابی خدمات

برخی از بهترین نکات و تاکتیک‌های بازاریابی خدماتی که می‌توانید برای جذب مشتریان بیشتر، ایجاد فروش بیشتر و بازگشت سرمایه (ROI) استفاده کنید عبارت‌اند از:

1. مخاطبان خود را با مشوق‌ها جذب کنید

صرف نظر از خدماتی که به عنوان یک کسب و کار ارائه می کنید، رقبای زیادی دارید که سعی می‌کنند توجه همان مشتریانی را که هدف آنها قرار می‌دهید جلب کنند.

چگونه می‌خواهید این مشتریان را به خدمات خود جذب کنید؟ چگونه می‌خواهید آنها را متقاعد کنید که خدمات بهتری نسبت به رقبای خود ارائه می‌دهید؟

سئو سايت سالن زیبایی
ادامه مطلب

مشوق‌ها، تبلیغات و افزونه‌ها روش‌هایی هستند که می‌توانید از آنها برای جذب مشتریان به سمت خود استفاده کنید. همه از تلاش‌های اضافی که کسب‌وکارهای مبتنی بر خدمات بدون پرداخت هزینه‌های اضافی اضافه می‌کنند قدردانی می‌کنند. مشوق‌ها همچنین مشتریان جدیدی را به سمت خدمات شما جذب می‌کند.

2. ارزش خود را بر قیمت‌ها اولویت دهید

بیشتر کسب‌وکارها همیشه می‌خواهند بر سر قیمت‌ها برای جذب مشتری رقابت کنند. با این حال، اگر می‌خواهید قیمت‌های خود را کاهش دهید، ممکن است در نهایت به شما آسیب برساند زیرا هرچه پایین‌تر بروید، رقبای شما فقط برای ربودن بازار پایین‌تر می‌روند. آیا به پایین‌تر رفتن ادامه می‌دهید؟ آیا کیفیت را کاهش می‌دهید زیرا می‌خواهید هزینه‌ها را کاهش دهید؟

کسب و کارهای مبتنی بر خدمات هوشمند بر اساس ارزش‌ها به رقابت می‌پردازند. اگرچه ممکن است محدوده‌هایی در قیمت وجود داشته باشد، اما آنهایی که بهترین ارزش‌ها را دارند همیشه برنده هستند. هنگامی که استاندارد کسب و کار شما ارائه خدمات با کیفیت بالا است، مجبور نیستید هزینه‌ها را برای جذب مشتری کاهش دهید. مشتریان عمدی شما را به‌عنوان نام تجاری «محبوب» خود برای نوع خدماتتان انتخاب می‌کنند.

 

3. ارتباط موثر

ارتباط نتایج خدمات شامل تعاملات شخصی بیشتر از ارائه جزئیات مربوط به فروش یک محصول است. مشتریان از آن لذت می‌برند که شما دائماً آنها را در مورد خدمات خود به روز می کنید، به غیر از اینکه آنها را منتظر نتایج نهایی نگه دارید. شما باید یک قیف ارتباطی کارآمد با مشتریان داشته باشید.

شما می‌توانید به طور موثر از طریق ایمیل، شماره تلفن، نرم افزار CRM یا رسانه‌های اجتماعی ارتباط برقرار کنید. با رسانه‌های اجتماعی، یک پیام واحد می‌تواند به سرعت نور در یک چشم به هم زدن حرکت کند. همچنین می‌توانید پیام‌ها را برنامه ریزی کنید. این کار از استرس ناشی از نشستن در تمام روز برای ارسال پیام به مشتریان مختلف جلوگیری می‌کند.

 

4. اعتماد مخاطبان خود را به دست آورید

اعتماد یکی از اجزای اصلی بازاریابی مبتنی بر خدمات است. هنگام بازاریابی خدمات خود، مرجع اصلی شما همان سرویس است،  اما آنچه مهم‌تر است این است که افراد دیگر (مشتریان موجود) در مورد شما چه می‌گویند. هنگام بازاریابی خود، تنها چیزی که باید مردم را متقاعد کنید کلمات است. اما وقتی یک یا دو نفر می توانند در مورد خدمات شما نظر مثبت ارائه دهند، از استرس اثبات کارایی خود به هر مشتری جلوگیری می‌کند.

یکی از راه‌های خوب برای جلب اعتماد مخاطب این است که مطابق انتظار یا بیشتر از حد انتظار ارائه دهید. هنگامی که مشتریان شما از خدمات شما راضی باشند، طبیعتاً به دیگرانی که به خدمات شما نیاز دارند در مورد تجربه پربارشان با برند شما می‌گویند. برند شما در این فرایند مشتریان جدیدی به دست می‌آورد.

خدمات با کیفیت را به مشتریان جدید ارائه دهید و آنها در ازای آن نظرات درخشانی را درباره برند شما منتشر خواهند کرد. نظرات مشتریان شما برای جذب مشتریان جدید بسیار موثر است.

5. از شبکه های اجتماعی استفاده کنید

حساب‌های رسانه‌های اجتماعی به شما کمک می‌کنند تا به طور موثر ارتباط برقرار کنید. اهمیت شبکه‌های اجتماعی را نمی‌توان بیش از حد مورد تأکید قرار داد. اکثر مشاغل موفق چندین حساب رسانه اجتماعی دارند تا به راحتی و به سرعت به مخاطبان بیشتری دسترسی پیدا کنند.

به عنوان یک کسب و کار، باید وب سایتی ایجاد کنید که اطلاعاتی در مورد خدمات شما داشته باشد. سپس در رسانه‌های اجتماعی مانند فیس بوک، لینکدین، توییتر، اینستاگرام و غیره حساب کاربری ایجاد کنید. پیوندهایی به حساب‌های رسانه‌ای خود در وب سایت خود ارائه دهید. کسب و کار خدماتی خود را به طور منظم در این حساب‌ها بازاریابی کنید.

 

انواع بازاریابی خدمات

اصطلاح “بازاریابی” در مورد ایجاد آگاهی در مورد کسب و کار شما، آنچه شما باید ارائه دهید و اینکه چگونه راه حل شما می‌تواند برای بسیاری از افراد سودمند باشد صحبت می‌کند.

در اینجا سه نوع بازاریابی خدمات وجود دارد: بازاریابی داخلی، بازاریابی خارجی و بازاریابی تعاملی.

1. بازاریابی داخلی

این نوع بازاریابی است که شرکت برای کارمندان خود انجام می دهد. کارکنان شما باید از خدمات شما آگاه باشند. از طریق برنامه‌های توانمندسازی و آموزش انجام می‌شود. کارمندان شما باید سفیران خدمت شما باشند.

 

2. بازاریابی خارجی

بازاریابی خارجی رایج‌ترین نوع بازاریابی است. توسط شرکت برای مشتریان خود انجام می‌شود. این نوع بازاریابی همان چیزی است که فروش را به سمت کسب و کار شما می‌کشاند، زیرا شما مستقیماً با مخاطبان هدف تماس می‌گیرید. بازاریابی خارجی از طریق تبلیغات، تبلیغات، روابط عمومی آنلاین انجام می‌شود.

3. بازاریابی تعاملی

این نوع بازاریابی بین کارکنان و مشتریان است. در یک قیف بازاریابی، کارمندان مختلف جایی دارند که مستقیماً با مشتریان تعامل دارند.

بازاریابی تعاملی از طریق پشتیبانی مشتری، تعامل در رسانه‌های اجتماعی و کارمندان شخصی انجام می‌شود. یک مثال زمانی است که بخش خدمات مشتری یک کسب و کار مبتنی بر خدمات به رفاه مشتریان توجه می‌کند.

نمونه‌هایی از بازاریابی خدماتنمونه‌هایی از بازاریابی خدمات

دو دسته از نمونه‌های بازاریابی خدمات وجود دارد. ما نمونه‌های بازاریابی خدمات B2B (Business to Business) و نمونه‌های بازاریابی خدمات B2C (Business to Customer) را داریم.

 

نمونه‌های بازاریابی خدمات B2B

1 – آموزش فروش JBarrows

آموزش فروش JBarrows یکی از بهترین ارائه دهندگان خدماتی است که خدمات مشاوره و آموزش فروش را ارائه می دهد. آموزش فروش JBarrows یکی از بهترین ارائه دهندگان خدمات است که خدمات مشاوره و آموزش فروش را به برخی از مؤسسات خدمات پیشرو در جهان مانند G2 Crowd، Slack و غیره ارائه می دهد.

این شرکت‌ها از خدمات JB استفاده می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که تیم‌هایشان جلساتی با کیفیت بالا با بازارهای هدف برگزار می‌کنند. آموزش فروش ارائه شده توسط JBarows همچنین به بهبود کیفیت تعاملات در طول فرایند فروش کمک می‌کند.

آموزش فروش JBarrows از استراتژی‌های عملی برای کمک به شرکت‌های کوچک و بزرگ برای دستیابی به نتایج مطلوب استفاده می‌کند.

2 – Cience

Cience یک ارائه دهنده خدمات B2B است که از جستجوی چندکاناله برای کمک به رشد شرکت‌ها استفاده می‌کند

Cience یک ارائه دهنده خدمات B2B است که از جستجوی چندکاناله برای کمک به رشد شرکت‌ها استفاده می‌کند. با تحقیقات بسیار دقیق، آنها فرایندهای فروش خارجی را ارائه می‌دهند که جلسات واجد شرایط را با مخاطبان هدف شما امکان پذیر می‌کند. مشتریان از نتایج مثبت اطمینان دارند.

Cience در میان 10 شرکت برتر بازاریابی در ایالات متحده است که سریع‌ترین رشد را داشته است. آنها توانسته اند در صدها صنعت به مشتریان مختلف خدمات ارائه دهند.

مثال‌های بازاریابی خدمات B2C

1. اوبر

اوبر یک تجارت حمل و نقل است که رانندگان موجود را از طریق برنامه‌های تلفن همراه با مشتریان مرتبط می‌کند.

اوبر یک تجارت حمل و نقل است که رانندگان موجود را از طریق برنامه‌های تلفن همراه با مشتریان مرتبط می‌کند. برای مشتریان، این یک سرویس سریع و راحت در مقایسه با اتوبوس‌های حمل و نقل تجاری است. برای رانندگان، آنها می توانند در حین انتقال افراد به مقصد مورد نظر خود درآمد کسب کنند.

غول حمل‌ونقل آنلاین با بررسی‌های درون برنامه‌ای که مشتریان پس از هر بار سوارشدن منتشر می‌کنند، اعتبار ایجاد می‌کند. ارزش اصلی آن انعطاف پذیری برای هر دو طرف است.

سئو وب سایت روانپزشکی
ادامه مطلب

2-  Airbnb

Airbnb یک بازار آنلاین است که در آن افراد می توانند اقامتگاه‌های نزدیک را پیدا کنند. این شرکت می‌تواند نیازهای مشتریان مانند مدت زمان، هزینه‌ها، محل اقامت، مکان و غیره را مرتب کند. مشتریان با استفاده از Airbnb از تجربه کاربری باکیفیتی لذت می‌برند و در عوض، نظرات شرکت را افزایش می‌دهد.

6 قسمت اصلی از بازاریابی خدمات چیست؟

7 P از بازاریابی خدمات وجود دارد. آنها شامل محصول، قیمت، مکان، تبلیغ، افراد، فرایند و شواهد فیزیکی هستند.

1. محصول

محصول همان چیزی است که کلمه “بازاریابی” بر آن متمرکز است. این هر چیزی است که شما باید به عنوان راه حلی برای رفع نیازهای مشتریان خود ارائه دهید. در این مورد، این می‌تواند اطلاعات، وبلاگ شما یا حتی یک سرویس مشاوره باشد. مزایای خدمات شما و مزیت آن نسبت به سایر ارائه دهندگان خدمات رقیب باید برای مخاطبان هدف شما آشکار باشد.

محصول شما باید از نظر ویژگی‌های اصلی و ویژگی‌های گسترده آن به خوبی تعریف شود. ویژگی‌های خدمات شما، واحد سازنده استراتژی بازاریابی شما هستند.

اگر طراحی خدمات شما معیوب باشد، هیچ مقدار از استراتژی بازاریابی نمی‌تواند مخاطبان زیادی را برای شما به ارمغان بیاورد. محصولات می توانند شامل فناوری، طراحی UI/UX، اوراق بهادار، وسیله حمل و نقل و موارد دیگر باشند.

2. قیمت

صرف نظر از ارزشی که ارائه می کنید، قیمت گذاری تعیین کننده کلیدی در جذب مشتریان و رضایت نهایی آنها است. قبل از قرار دادن برچسب قیمت بر روی خدمات خود، بهتر است محدوده انتظارات قیمت مخاطبان را (و آنچه رقبای شما برای همان سرویس دریافت می‌کنند) بدانید. این به شما کمک می‌کند تا بدانید که آیا بسیار بالاتر از میانگین شارژ می کنید یا بسیار کمتر از انتظارات آنها.

در مورد خدمات صحبت می‌کنیم، ممکن است قیمت به درستی نشان دهنده کیفیت نباشد. مثل این است که برای یک احساس انتزاعی قیمت گذاری کنید. چندین استراتژی قیمت در بازاریابی خدمات استفاده می‌شود. آنها عبارت‌اند از:

قیمت گذاری نفوذ

برای این نوع قیمت گذاری، با هزینه‌های کم شروع می کنید تا مخاطبان زیادی را به دست آورید. همان‌طور که نام تجاری شما شروع به رشد می‌کند، هزینه‌های خود را افزایش می‌دهید.

به‌این‌ترتیب شما به آرامی نرخ قیمت خود را بر روی مخاطبان خود افزایش می‌دهید. ممکن است در مقایسه با زمانی که یکباره از قیمت پایین به قیمت فوق‌العاده بالا می‌روید، تأثیر یک‌باره روی آن‌ها نداشته باشد. نمونه‌ای از شرکتی که این استراتژی را اتخاذ کرده است Sky TV است.

قیمت گذاری اقتصادی

قیمت گذاری اقتصادی به معنای تعیین قیمت پایینی است که شکست‌دادن آن برای رقبای شما در بازار دشوار است. اما توجه داشته باشید که این قیمت پایین همچنان باید برای کسب و کار شما سودآور باشد. تا زمانی که سودآور باشد، یک استراتژی قیمت گذاری خوب است.

قیمت گذاری حق بیمه

قیمت پریمیوم به زمانی اطلاق می‌شود که شما قیمت‌های بالایی را برای خدمات خود تعیین می کنید. شما باید دلیل قیمت گذاری شما را با قیمتی ممتاز توجیه کنید وگرنه رقبا به رقبای شما نگاه دیگری خواهند داشت. یکی از راه‌های ساده برای توجیه قیمت گذاری ممتاز، ارائه خدمات منحصر به فرد، درجه یک و با کیفیت است.

قیمت گذاری خط تولید

این استراتژی قیمت‌گذاری به زمانی اشاره دارد که خدمات خود را به سطوح یا دسته‌های کوچک با قیمت‌های خاص در هر دسته تقسیم می‌کنید. این بدان معناست که با ارائه تعداد بیشتری از خدمات با ارزش بالاتر، قیمت‌های شما افزایش می‌یابد.

به‌عنوان‌مثال یک شرکت شستشوی خودرو برای دسته‌های مختلف نظافت خودرو است. آنها می توانند برچسب‌های قیمت متفاوتی برای شستشوی اولیه، شستشو با موم و بسته‌بندی کامل داشته باشند.

قیمت گذاری جغرافیایی

این استراتژی قیمت گذاری به موقعیت شرکت در هر نقطه از جهان بستگی دارد. تغییرات در قیمت‌ها می‌تواند از محل یک شرکت ناشی شود. کشورهایی که برای خدمات شما ارزش بیشتری قائل هستند یا نرخ‌های مالیات بالاتری دارند، خدمات را با قیمت‌های بالاتر ارائه می‌دهند.

3. مکان

برای خدمات آفلاین مانند خدمات حقوقی، مراقبت‌های بهداشتی، نگهداری خانه و غیره، نزدیکی فاکتور مهمی است که باید در نظر گرفته شود. هر چه به مخاطب هدف خود نزدیک‌تر باشید، شانس افزایش فروش بیشتر می‌شود. دسترسی پذیری بهانه‌ای برای مخاطبان شما نیست، زمانی که خدمات خود را برای آنها بازاریابی می کنید، زمانی که در نزدیکی آنها قرار دارید.

برای خدمات آنلاین که خریدوفروش به صورت مجازی انجام می‌شود، هنوز برخی از عوامل تعیین کننده برای احتمال خرید بالا وجود دارد. موارد رایج عبارت‌اند از:

  • وضعیت امنیتی پرداخت
  • سهولت پرداخت
  • مدیریت حساب
  • نوع معامله
  • انواع روش‌های پرداخت

4. ارتقاء

تبلیغات به رسانه‌هایی اطلاق می‌شود که از طریق آنها خدمات خود را برای مخاطبان مورد نظر خود تبلیغ می کنید. این نقش مهمی در هر دیدگاهی ایفا می‌کند که مخاطبان هدف وقتی به خدمات شما نگاه می‌کنند. موقعیت شما باید تکمیل‌کننده ارتقای شما باشد. ارتقای منجر به شناخت برند و ارزیابی خدمات شما می‌شود.

موقعیت‌یابی (که دقیقاً در کجا خدمات خود را تبلیغ می کنید) نقش عمده‌ای در درک خدمات شما دارد. به‌عنوان‌مثال، کجا می‌خواهید خدمات خود را تبلیغ کنید؟ آیا در تبلیغات فیس بوک است؟ آیا در ادوردز است؟ همچنین، آنها حاوی چه مطالبی خواهند بود؟

مردم به مخاطبان هدفی که شما خدمات خود را تبلیغ می کنید و به آنها بازاریابی می کنید، اشاره می‌کنند. موفقیت و اعتبار خدمات شما به این بستگی دارد که چگونه می‌توانید رابطه خوبی با بازارهای هدف خود ایجاد کنید. توسعه و مدیریت سفارشی ضروری است به طور موثر روابط برقرار می‌کند.

شما باید به خواسته‌های مشتریان خود توجه زیادی داشته باشید. این یکی از عوامل تعیین کننده برای موفقیت کمپین بازاریابی خدمات شما است.

5.  فرایند

برخلاف محصولات فیزیکی، بازاریابی خدمات تنها به نتایج مربوط نمی‌شود. فرایند یک مفهوم مهم است که باید در هنگام ارائه خدمات در نظر گرفته شود.

هنگامی که بتوانید فرایند خود را به طور واضح و درست تعریف کنید، مشتریان خدمات شما را به عنوان خدماتی معتبر و قابل اعتماد درک خواهند کرد. این به آنها اطمینان می دهد که انتظارات آنها برآورده خواهد شد.

داشتن یک فرایند موثر برای مدیریت پشتیبانی مشتری ضروری است. بسیار مهم است که به سرعت به مشکلاتی که مشتریان شما دارند رسیدگی کنید. فرایندهای ضعیف پشتیبانی مشتری بر سطح رضایت مشتری شما از خدمات شما تأثیر می‌گذارد.

به عنوان یک کسب و کار خدماتی، حل مسائل مشتری شما تنها عامل مهم (نتیجه) نیست، بلکه نحوه رسیدگی سریع، کارآمد و ملایم شما به آن (فرایند) اهمیت دارد.

6. شواهد فیزیکی

شواهد فیزیکی بر رضایت مشتری از خدمات انتزاعی تأثیر می‌گذارد. از آنجایی که این خدمات نامشهود هستند (نمی‌توان آنها را دید، حس کرد یا لمس کرد)، مشتریان برای اعتمادکردن به شما به داستان‌های مشتریان فعلی وابسته هستند.

بررسی‌ها، اعتبارنامه‌ها و تمبرها چیزی هستند که باعث ایجاد اعتماد مشتری در ارائه دهنده خدمات می شوند. اعتماد زمانی ایجاد می‌شود که وعده‌هایی را که هنگام بازاریابی خدمات خود به مخاطبان هدف خود می‌دهید را ثابت کنید. همچنین، اگر هیچ ادعایی نفی وعده‌های شما نباشد، ایجاد اعتماد در ذهن مشتریان آسان‌تر است.

 

 

درباره نویسنده

پست های مرتبط

11 دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *